19.03.2021 року Верховна Рада України прийняла Закон № 1349 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості».
Відповідно до норм, визначених даним Законом, було визначено, що таке колекторська компанія. Так, колекторська компанія – юридична особа (у тому числі небанківська фінансова установа, яка відповідно до закону має право надавати кошти у позику, в тому числі на умовах фінансового кредиту, та/або послуги з факторингу), включена до реєстру колекторських компаній, яка в інтересах кредитодавця (первісного кредитора) та/або нового кредитора (у разі заміни первісного кредитора) відповідно до договору з таким кредитодавцем та/або новим кредитором має право здійснювати врегулювання простроченої заборгованості.
Даним Законом врегульовані взаємодії кредитодавця/колекторської компанії зі споживачем і відбувається шляхом:
- безпосередньої взаємодії (телефонні та відеопереговори; особисті зустрічі з 9 до 19 години за умови наявності попередньої згоди особи, з якою здійснюється взаємодія, про таку зустріч, отриманої під час телефонної розмови);
- надсилання текстових, голосових та інших повідомлень через засоби телекомунікації;
- надсилання поштових відправлень за місцем проживання або перебування або за місцем роботи фізичної особи.
Окрім цього, Законом встановлено виключний перелік правил етичної поведінки колекторів. Наприклад, колекторським компаніям забороняється:
- здійснювати дії, що посягають на особисту гідність, права, свободи та власність споживача, його близьких осіб, використовувати погрози, шантаж, вчиняти інші незаконні дії стосовно зазначених осіб;
- з власної ініціативи взаємодіяти зі споживачем, його близькими особами більше двох разів на добу (крім випадків додаткової взаємодії за їхньою власною ініціативою) та у період з 20 до 9 години, а також у вихідні, святкові і неробочі дні;
- будь-яким чином повідомляти третіх осіб – осіб, які не є сторонами договору про заборгованість споживача або здійснювати взаємодію з третіми особами
- вчиняти дії, що завдають шкоду репутації, у тому числі діловій репутації, споживача, його близьких осіб;
- вимагати погашення заборгованості у інший спосіб, ніж це передбачено законом або договором тощо.
- використовувати функцію автоматичного додзвону до споживача протягом більше ніж 30 хвилин на добу;
- приховувати інформацію про номер контактного телефону, з якого здійснюється дзвінок або надсилається повідомлення споживачу чи іншим особам.
Крім того, колекторській компанії заборонено обробляти персональні дані третіх осіб, які не надали згоду на їх обробку, у тому числі близьких осіб споживача (боржника).