Наш клієнт здійснює неспеціалізовану оптову торгівлю та будівельно-оздоблені роботи. Після укладення договору підряду з контрагентом, за вимогами законодавства на суму сплаченого авансу була виписана податкова накладна та направлена на реєстрацію до органів ДФС.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1246,затвердженого постановою КМУ від 29.12.21(Далі- Порядок №1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог
Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.))
ДФС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена з такої підстави:
«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 14.02.2019 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п. 1 «Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
У відповідь клієнтом було надано пояснення, в яких зазначено, що ним було підписано договір з контрагентом на виконання будівельних робіт, клієнт отримав аванс, а на суму авансу виписано податкову накладну. Також була надана інформація стосовно закупки матеріалів, терміну виконання робіт та найманих працівників.
Однак, рішенням комісії ГУ ДФС клієнту було відмовлено в реєстрації податкової накладної з таких підстав:
«Ненадання платником податку копій документів: Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити)».
Отже, контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 листа ДФС від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 «Критерії ризиковості платника податку»
Контролюючим органом порушено не тільки принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а і норми пункту 13 Порядку № 117, затвердженого постановою КМУ( Далі - Порядок 117) оскільки ним не зазначено конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації Податкової накладної.
Фіскальним органом у Квитанції зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критерію ризиковості платника податку. Натомість, як принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.